Inline skates kopen

Hoewel de term inline skaten pas de laatste jaren in ons land ingeburgerd is geraakt, bestaat de sport en het principe van een schaats op wieltjes al enkele eeuwen. Zover bekent stamt de eerste inline skate zelfs uit 1760. Die ontstond doordat fanatieke schaatsers een alternatief zochten om in de zomermaanden te blijven trainen. De schaatsijzers werden vervangen door wielen en de eerste inline skate was geboren. In 1819 werd de eerste inline rollerskate gepatenteerd in Parijs. Deze bestond uit een schaats met drie wielen in een rij. In 1863 werd de rolschaats gecreëerd: onder de schaats werden, twee aan twee, vier wielen gemonteerd. Doordat de wieltjes veel wendbaarder waren en makkelijk rolden, werd de rolschaats ongekend populair. Veel later kwam de moderne inline skate op de markt. Maar pas in 1980 lukte het twee ijshockeyende broers uit Minneapolis om grote aantallen inline skates te produceren. In eerste instantie werden deze verkocht aan ijshockeyspelers om in de zomer door te kunnen trainen. Maar de broers hadden al snel door dat de skates ook gebruikt konden werden voor recreatie. Vanaf dat moment zijn zij zich op een veel grotere doelgroep gaan richten. Het gevolg was dat in 1988 al meer dan 25 miljoen Amerikanen het inline skaten hadden ontdekt en dat de sport vijf jaar later, in 193, over de hele wereld bekend was.

Skaten of skeeleren?

Inline skaten en skeeleren zijn twee verschillende sporten, maar de begrippen worden vaak met elkaar verward. Niet zo verwonderlijk, want in eerste instantie lijkt het alleen om een verschil in het aantal wieltjes te gaan.

Inline betekent letterlijk in een lijn. Zo bezien is zowel de skate als de skeeler een inline skate, want bij beiden typen zijn de wielen in een lijn geplaatst. Het verschil zit hem zogezegd in het aantal wielen: een skate heeft (meestal) vier wielen en een skeeler vijf. Skeelers zijn dan wel inline skates maar inline skates zijn dus niet per definitie skeelers. Dat ene wieltje maakt een wereld van verschil. De vier wielen onder een inline-skate zorgen ervoor dat de skate heel wendbaar is, vergelijkbaar met een hockeyschaats of een kunstschaats. De vijf wielen van de skeeler zorgen ervoor dat er veel snelheid kan worden gemaakt -vergelijkbaar met noren- waardoor ze zeer geschikt zijn voor de lange afstand. Door de lange wielbasis zijn skeelers wel aanzienlijk minder wendbaar.

Geconcludeerd kan worden dat inline skates vooral voor recreatief en fitness gebruik in aanmerking komen en skeelers voor intensief trainen op de lange afstanden.

Materiaal en onderhoud

Remsystemen

De meeste inline skates zijn uitgerust met een remsysteem.

Hielstop (conventionele rem)

De meest voorkomende en een van de meest efficiënte rem-systemen. Bij dit systeem is er een rem-blokje gemonteerd achter de rechter skate (deze kan meestal indien wenselijk verplaatst worden naar de linker skate).

Deze rem wordt in werking gesteld door de rechter skate naar voren te brengen-de teen op te tillen-vervolgens iets dieper zitten waardoor de druk toeneemt en men sneller tot stilstand komt.

Wielen

foto

Hardheid

Als je inline skates gaat kopen is het zinvol om even naar de hardheid van de wielen te kijken. De wielen worden in verschillende hardheden geleverd. De hardheid van het wiel staat meestal aangegeven op het wiel zelf: deze wordt gemeten in durometers. Hoe hoger het getal hoe harder de wielen: de zachtste zijn 74A, de hardste 100A. De populairste wielen zijn die met hardheid 78A. Skates met deze wielen rollen comfortabel en zjn ook hard genoeg om een redelijke snelheid te behalen. De verschillen tussen hard en zacht kunnen als volgt worden samengevat:

Harde wielen: snel, slijtvast, maar minder comfortabel
Zachte wielen: minder snel, minder slijtvast, comfortabel

  74A 78A 82A 85A  
minder duurzaam
duurzaam
veel grip
weinig grip
grote veerkracht
weinig veerkracht
laag lichaamsgewicht
hoog lichaamsgewicht
comfortabel
minder comfortabel

Grootte

Behalve de hardheid is ook de grootte van de wielen van belang. De maat voor de grootte van het wiel wordt aangegeven door de lengte van de diameter, in milli-meters.

  • De meest gebruikte wielen hebben een diameter tussen de 80 en de 110 mm.
  • Grotere wielen geven meer snelheid maar zijn minder wendbaar.
  • Kleinere wielen zijn erg wendbaar maar geven minder snelheid.

Wiel-kern

De kern van het wiel is van groot belang m.b.t. de prestatie van het wiel. De kern is datgene wat de lagers op zijn plaats houdt en de verbinding naar het materiaal waarvan het wiel is gemaakt. Er zijn wielen met een open kern, hier zie je een soort spaken, gesloten kern hier zijn de spaken bedekt en wielen met geen kern (kleine wielen vb. Bij aggresive skates hebben ook niet echt een kern nodig). De kern zorgt o.a. voor de koeling van de lagers en bepalen mede het gewicht van het wiel. Race wielen hebben bijvoorbeeld een grote kern wat ervoor zorgt dat deze wielen erg licht zijn en veel koeling geeft aan de lagers. Het nadeel van deze wielen is dat er maar weinig polyurethaan (materiaal waar het wiel zelf van is gemaakt) op zit en deze dus snel versleten zullen zijn tot op de kern. Maar als snelheid het belangrijkste is, moet dat niet uit maken. Als duurzaamheid belangrijk is kunt u beter kiezen voor wielen met een minder grote kern.

Profiel

Naast de grootte van het wiel is ook het profiel van invloed op het skategedrag.

  • Recreatie wielen hebben een gemiddelde ronding.
  • Speed wielen lopen puntig toe.
  • Hockey wielen zijn ronder.
  • Agressive wielen zijn kleiner harder en hebben een plattere ronding.

Lagers KIT_CUSCINETTI

Een belangrijk onderdeel van de skates zijn de lagers; ze bepalen hoe soepel de skate rolt. Kwaliteitslagers worden aangeduid met het ABEC getal (ABEC betekent Annular Bearing Engineer Committee). Het getal duidt de precisie aan waarmee de lagers in elkaar zijn gezet. Meer precisie wil zeggen dat er minder speling in het lager zit. Hogere precisielagers lopen soepeler en hebben minder wrijvingsweerstand, wat minder slijtage betekent en resulteert in een langere levensduur. Er zijn echter meer factoren van belang of de lagers snel en slijtvast zijn. De metaalsoort die wordt gebruikt voor het lager bepaald mede de levensduur van het lager. Een zachtere metaalsoort zal eerder zijn precisie verliezen waarmee deze is gemonteerd als een hardere metaalsoort. Dit is de reden waarom er ook platina en titanium lagers worden gemaakt.

Ook het smeermiddel dat wordt gebruikt heeft invloed op de soepelheid van het lager. In grote lijnen kan je verschil maken tussen vetlagers en olielagers. Vet is dikker en hierdoor iets minder snel dan olielagers, vetlagers dienen vaak ook 1 a 2 keer ingereden te worden. Olielagers zijn wel iets sneller maar ook een stuk onderhoudsgevoeliger. Olie en vergelijkbare dunne smeermiddelen zullen eerder uit het lager verdwijnen.

Voor de recreatie en fitnessskaters wordt daardoor meestal gekozen voor vetlagers en de speedfreaks zullen kiezen voor dunnere smeermiddelen. Er zijn lagers op de markt die niet worden aangeduid met een ABEC getal maar worden verkocht onder de naam precissie lagers. Over het algemeen kunt u aannemen dat de precissie dan minder is als een ABEC 1 lager.

De meeste recreatie skates zijn uitgerust met ABEC 1 of 3, fitnessskates met Abec 3 of 5, speedskates en skeelers met ABEC 7 of Titaniumlagers. Nieuw op de markt zijn de microlagers die vooral voor de speedskaters en skeeleraars voordelen oplevert met betrekking op snelheid en de levensduur.

Spacers rtfsthumb

Behalve de lagers, het frame en de wielen spelen de spacers ook een belangrijke rol bij de snelheid die met de skate gehaald kan worden. Ook voor de spacers geldt hoe harder het materiaal is hoe meer dit ten gunste komt voor de soepelheid waarmee de lagers rollen. Bij Rollerwave zijn “Hop Up Kits” verkrijgbaar om de skates te verbeteren (upgraden)

Frame TELAIO_4_DRIVE_RUOTE

Over het algemeen geldt de regel dat naarmate de prijs van een skate hoger wordt, de hardheid, stijfheid, van het frame oploopt. Hoe harder, stijver, het materiaal is waar het frame van is gemaakt hoe minder energie er verloren gaat. Met andere worden hoe meer energie er wordt omgezet in snelheid.

Zeker voor mensen die wat zwaarder wegen als het gemiddelde kan het van belang zijn om voor een sterker materiaal te kiezen i.v.m. de levensduur van de skate. Ook skaters die regelmatig langere afstanden of met hoge snelheid willen skaten doen er verstandig aan om een harder frame te kiezen.

Schoen

Een ander belangrijk onderdeel van de skates zijn de schoenen. Je kunt kiezen tussen softboots en hardboots of een combinatie van deze twee. De softboot is momenteel het populairst, de reden hiervoor is dat een softboot over het algemeen heel erg comfortabel zit. Een hardboot geeft over het algemeen het meeste steun aan de enkels en reageert het snelst. Een softboot zit weliswaar heel lekker maar geeft niet altijd even veel steun, wat voor mensen met zwakke enkels een handicap kan zijn. Er zijn wel degelijk softboots op de markt die zeer veel steun geven, het is dan ook een aandachtspunt en geen definitie.

De meeste merken hebben een heren en een dames model. Het dames-model is aan de achterkant iets lager omdat de kuit bij de meeste vrouwen iets lager begint. Een te hoge achterkant veroorzaakt tijdens het skaten irritatie.

Verder heeft een damesmodel ten opzichte van het herenmodel een iets smallere pasvorm.

Protectie-materiaal

RB_Lux_3_Pack_2006

Iedereen die gaat skaten zou in ieder geval pols, elleboog, kniebeschermers en een helm moeten dragen om redelijk beschermd te zijn tegen de gevolgen van valpartijen. Deze zijn verkrijgbaar in verschillende maten. Zorg ervoor dat je de goede maat aanschaft, te grote beschermers zitten onprettig en verschuiven te snel.

Polsbeschermers

Bij het kopen van polsbeschermers moet je er op letten dat er een verharding in zit wat het breken van de pols tegen gaat, Er zijn namelijk ook beschermers op de markt die alleen beschermen tegen schaafwonden.

Ook in de kwaliteit zitten grote verschillen, laat je daarom goed informeren voordat je een keuze maakt.

Knie- en elleboog beschermers

Ook deze beschermers zijn verkrijgbaar in diverse uitvoeringen. Belangrijk is dat de beschermers niet kunnen verschuiven. Naast het gebruikelijke klittenband-systeem hebben sommige beschermers ook een “sok’ die je aantrekt waardoor deze beter op hun plaats blijven zitten. Er bestaan wel goede beschermers die geen sok hebben die wel goed blijven zitten, deze zijn vaak ergonomisch gevormd. Ook bij deze beschermers geldt: laat je eerst informeren voordat je een keuze maakt.

Helm

Let er op dat de helm die je gaat kopen of huren goedgekeurd is. Deze helmen zijn uitvoerig getest en bieden de beste bescherming. Verder is het van belang om de juiste maat aan te schaffen, zodat deze niet verschuift tijdens een valpartij. Er zijn speciale skate-helmen verkrijgbaar die ook zeer goed beschermen bij het achterover vallen. Sommige fietshelmen verschuiven bij een val op het achterhoofd.

Bil-beschermers

Een veel gestelde vraag is of er ook beschermers bestaan voor de billen. Het antwoord is ja !!! Bij Rollerwave kunt u een “crash pants” aanschaffen, een broek met bescherming erin verwerkt.

Kleding

Bij het kiezen van de juiste kleding is het belangrijk om rekening te houden met: voldoende bewegingsvrijheid en de lucht doorlatendheid van de stof, zodat je het tijdens het skaten niet te warm krijgt.

Katoenen sportkleding en fietsbroeken volstaan in ieder geval goed. Uiteraard moet je dragen wat je zelf prettig vindt, ben je echter een verkeersdeelnemer is het verstandig om opvallende kleding te dragen wat goed zichtbaar is voor de andere weggebruikers.

Onderhoud

Wielen

Aangezien de wielen niet regelmatig slijten, maar aan de ene kant altijd sneller dan aan de andere kant is het verstandig de wielen met regelmaat van positie te wisselen. Plaats het eerste wiel naar het derde, het tweede wiel naar de vierde en andersom en draai de wielen hierbij een halve slag.

Lagers

Water en zand zijn de ergste vijanden van de lagers. Als er vuil en roestvorming in de lagers komt worden deze stroef en gaan ze lawaai maken. De beste methode om zo lang mogelijk plezier te hebben van de lagers is om niet te gaan skaten als het regent, i.v.m. veiligheid, en ter bescherming van de lagers. Probeer plaatsen waar veel zand ligt te mijden.

Als de lagers op een gegeven moment niet soepel meer rollen, kan je besluiten om nieuwe lagers in de wielen te plaatsen of om de lagers schoon te maken. Het schoonmaken van de lagers is een secuur en tijdrovende bezigheid, mits het goed gedaan wordt.

  • Verwijder met een naald de c-vormige borg-ring uit het lager.
  • Verwijder het schild zodat de kogellagers zichtbaar zijn.
  • Plaats de lagers in speciale ontvetter. (verkrijgbaar bij Rollerwave).
  • Even laten staan (ongeveer 10 min.), Goed schudden totdat al het vuil en smeermiddel uit de lagers zijn.
  • Lagers laten drogen, of drogen met een föhn.
  • Smeermiddel toevoegen. Is duurzaamheid belangrijk gebruik dan vet. Is snelheid het belangrijkste gebruik dan olie of andere dunne smeermiddelen.. Smeermiddel goed verdelen in het lager.
  • Plaats het schilden weer terug.
  • Plaats de borg-ringen weer terug.

Deze stappen gelden voor open lagers. Bij gesloten lagers is het niet mogelijk om het schild van het lager af te halen. Bij deze lagers is het lastiger om het vuil en het oude smeermiddel eruit te krijgen en lastiger om het nieuwe smeermiddel erin te krijgen.

Remmen

Controleer regelmatig het rem-blokje. Deze kan dusdanig ver afgesleten zijn dat deze niet meer voldoende afremt.

Een versleten rem-blokje is over het algemeen makkelijk te vervangen door een nieuwe. De betere remblokken zijn van rubber. Slechte (goedkopere) remblokken zijn gemaakt van plastic, deze zijn te hard en glijden te veel door.

Inline skaten is erg populair bij kinderen Het is opvallend dat er een groot niveauverschil tussen de kinderen onderling. Dit verschil is niet alleen te wijten aan aanleg maar ook aan het materiaal. Wat is nu verstandig om voor kinderen te kopen? Omdat kinderen nog in de groei zijn is het zonde om dure skates aan te schaffen. Maar anderzijds is de lol met slecht materiaal er snel vanaf, en is de kans op ongevallen groter.

Gelukkig is hier nu een oplossing voor. Diverse verstelbare kinder-skates van de betere merken. Deze skates zijn 4-5 maten verstelbaar. Zo kan er en lange tijd met veel plezier op goed materiaal worden geskate, terwijl ouders niet om de haverklap nieuwe (en dure) skates hoeven te kopen. Uiteraard verkrijgbaar bij Rollerwave.

4273064371_b829385368

Veiligheid

Materiaal

Zorg altijd dat je materiaal in een perfecte conditie is. Controleer de skates alvorens te gaan skaten.

Rollen alle wielen goed, zijn de wielen niet te ver naar een kant afgesleten? Zit er nog voldoende rubber op het remblokje? Veel ongelukken zijn te wijten aan slecht onderhoud en / of slecht (meestal goedkoop) materiaal.

Protectie

Draag ten alle tijden volledige protectie en zorg voor de juiste maat: pols, elleboog, kniebeschermers en een helm. Vergeet niet dat het vrijwel altijd asfalt is waar je op rijdt. In 93% van de gevallen an een blessure worden voorkomen als de genoemde bescherm-materialen worden gedragen.

Lessen

Hoewel je door lessen te volgen een valpartij nooit kan uitsluiten, krijg je een betere techniek en meer zelfvertrouwen, wat bijdraagt tot een verantwoord skategedrag (onder andere als verkeersdeelnemer) en de kans op ongevallen aanzienlijk zal afnemen. Voor de inhoud van de lessen bij www.inlineskateles.nl  .

Basisvaardigheden

Zorg ervoor dat je minimaal de basisvaardigheden onder de knie beheerst, voordat je je in het verkeer begeeft.

De basisvaardigheden zijn:

  • Rechtdoor kunnen skaten
  • Tijdig tot stilstand kunnen komen
  • Maken van een bocht naar rechts en naar links
  • Nemen en ontwijken van hindernissen

Weersomstandigheden

Van grote invloed op de veiligheid zijn de weersomstandigheden. Een nat wegdek is erg glad om te skaten en bovendien slecht voor de levensduur van de lagers. Bekijk voordat je gaat skaten, voornamelijk bij lange afstanden, de weersverwachtingen (onder de knop ”mijn links” op deze site kan je deze direct bekijken).

Verkeersregels en wetgeving

Volgens de Nederlandse wetgeving is een inline skater gelijkgesteld aan een voetganger. In Amerika daarentegen wordt een inline skater gelijkgesteld aan een fietser. Dit laatste lijkt ook veel logischer aangezien de snelheid van een skater 15-30 km/h – overeenkomt met die van een fietser. Inline skates zijn tenslotte een niet-gemotoriseerd vervoersmiddel, net als de fiets. Dit is volgens de Nederlandse wetgeving niet het geval : je dient er dus rekening mee te houden dat het gebruik van fietspaden eigenlijk verboden is en slechts oogluikend wordt toegestaan.

Gevaarlijke situaties

Zand, olie, water en putdeksels.

Pas op voor deze situaties, olie en water maken het wegdek erg glad. En bij zand wordt de snelheid ineens aanzienlijk verminderd. Water en zand zijn bovendien slecht voor de levensduur van de lagers.

Regels van de weg (SLAB)

Skate Slim !!!
Draag volledige bescherming: pols, elleboog, kniebeschermers en een helm.

Zorg ervoor dat je de basisvaardigheden beheerst: rechtdoor skaten, tijdig tot stilstand komen, bochten rechtsom / linksom. Houd je materiaal in een goede conditie !!!

Skate legaal !!!
Neem altijd de verkeersregels in acht.

Skate Alert !!!
Beheers je snelheid, pas op voor gevaarlijke situaties: olie, water of zand op het wegdek, drukke verkeerssituaties.

Skate Beleefd !!!
Blijf op de rechter weghelft, passeer aan de linkerkant. Zorg voor een goed imago van de inline skate sport.

banner

images